torsdag 12. november 2009

Herregud! Ditt dyre navn og ære!

Jeg har ingen forhold til denne sangen før idag, når vi ble tvunget til å først synge. Deretter måtte vi høre på flere versjoner av sangen. Jeg klager ikke :)

"Herregud! Ditt dyre navn og ære" er en salme skrevet av Petter Dass i 1698. Alle kommer sikkert til å blogge følgende setning, men det er jo sant; "Petter Dass var en norsk teolog og dikter." Han kom opprinnelig fra Skottland men flyttet til Norge sammen med sin søster, og forkortet navnet sitt; Dundas -> Dass, som jeg ærlig syntes er et kult navn.

En salme er noe jeg forbinder med kirken og gudstjenester, av god grunn vil jeg tro,
siden det er der de som oftest brukes? Salmer har jo relgiøst innhold, og derfor merker man fort at "Herregud! Ditt dyre navn og ære" er en salme så det holder. Andre kjennetegn på at det er en salme er at den er skrevet så du skal få den på hjernen og dermed husker du innholdet.

Innholdet i salmen handler for det meste om gud, og hvordan han mener man skal hylle ham.

Kilder:
Wikipedia
Uio
Grip teksten vg2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar