torsdag 7. januar 2010

Jul og Mat - Ribbe vs Pinnekjøtt

(PS: Dette er mine meninger og bare mine meninger, ikke bli sure.)

Pinnekjøtt er best.
Vi spiser pinnekjøtt på julaften, og det er godt. Pinnekjøtt er laget av saueribbe som er saltet, tørket, ofte lettrøkt, og tradisjonen tro skal den være dampkokt på en "rist" av bjørkepinner uten bark. Det mange tror er at navnet har sammenheng med måten det blir tilbredt på; altså på pinner, men det kommer nok fra gamle dager hvor ribbeina er "pinnene."

Matretten har opphav fra bondesamfunnet på vestlandet (også Nord-Norge) Pinnekjøtt blir sett på som fest- og julemat har sammenheng med at kjøttet har høyt fettinnhold og dermed var attraktivt. Når saueribbene ble saltet og tørket, og ikke som svineribbe spist ferskt.

Ribbe er fett.

Ribbe er jo en tradisjonsrik julematrett fra sidekjøttet til svin. Masse kjøtt og svor og poteter og fett og mmmm! Over 60% av norges hjem spiser trolig ribbe på julaften, de fleste er på østlandet. Ribbe er sikkert fantastisk godt. Nei, jeg liker ikke ribbe.

Man kan dele inn ribbe i; Tynnribbe, Midtribbe, Familieribbe og Høyribbe. Tynnribbe er den "klassiske" typen ribbe og kotelettkammen er fjernet. På midtribben er kotelettkammen ikke fjernet og man får da mer rent kjøtt men da trenger man lengre steketid. På familieribba er det meste av kotelettkammen fjernet, men sidekammen er beholdt. Navnet høyribbe brukes ikke lengre, men er et bryststykke som er tatt ut bak nakkekammen. Ribbe serveres gjerne sammen med surt og søtt tilbehør

Ribbe ser best ut, men utseende er ikke alt... eller noe sånt

Jeg har også bursdag i romjula og på bursdagen min i 2009 fikk jeg hamburger og cola <3

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar